Haarlemse horecavoorzitter bepleit openstelling naar leeftijdscategorie
Het heropenen van horecabedrijven in de Corona crisis kan beter met een fasering met leeftijdscategorieën dan met een strikte toepassing van de 1,5 meter eis. Nu blijkt dat het Corona virus in bepaalde leeftijdscategorieën grotere risico’s oplevert dan in andere leeftijdscategorieën, ligt het meer voor de hand dat daar de sleutel ligt. Het overlijdensrisico bij mensen van 65 jaar en ouder is aanzienlijk hoger is dan bij jongeren. Dan is het logisch om jongeren eerder en weer normaal in de horeca toe te laten. Het strikt hanteren van de 1,5 meter afstand is in heel veel horecabedrijven en ook op terrassen onmogelijk en ongewenst. Dat vindt Hildo Makkes van der Deijl, voorzitter van Horeca Nederland afdeling Haarlem in een interview vandaag met Kennemer Business zakennetwerk. Hij reageert op vragen over de mogelijke heropening van horecabedrijven in fasen, bijvoorbeeld te beginnen met de buitenterrassen.
Het idee van Amsterdamse horecaondernemers om veel meer pleinen in de stad open te stellen voor horecaterrassen, vindt hij voor Haarlem geen oplossing. Hij ziet de Grote Markt van de middel-eeuwse stad niet ineens helemaal vol staan met terrassen. Naast het bezwaar van veiligheid vindt hij dat het principe van ‘gelijke monnikken, gelijke kappen’ moet gelden. Het mag niet zo zijn dat slechts enkele horecabedrijven van een plotselinge, fikse uitbreiding van de terrascapaciteit in een stad profiteren en anderen het nakijken hebben. Makkes van der Deijl is voorzitter van de Haarlemse afdeling van de brancheorganisatie, met 250 aangesloten horecabedrijven in de stad.
Hij voorspelt dat kwijtschelding van gemeentelijke belastingen voor horecabedrijven bijdraagt aan het overleven van de crisis. De Gemeente Haarlem heeft tot nu toe alleen uitstel van betaling van deze lokale lasten toegezegd, maar geen kwijtschelding, bijvoorbeeld voor de periode van verplichte sluiting. De Haarlemse horeca heeft al direct na de sluiting voor deze tijdelijke kwijtschelding gepleit.
Het interview over de Haarlemse horeca is er een in een serie van 20 thema-interviews met deskundigen in Pixel Universe studio’s in Haarlem. Alle interviews zijn live op Facebook. Daarna zijn en blijven ze beschikbaar op YouTube.